A munkaerő-kölcsönzés gyakorlati működése

A munkaerő-kölcsönzés szolgáltatása egy nagyszerű találmány, számos cég számára nyújt könnyebbséget ennek az igénybevétele. Ám érdemes ennek gyakorlati megvalósulásával is tisztában lenni, ennek megvannak a maga jogi fogalmai és szabályai is, valamint a bürokratikus és a gazdasági oldala is. Nem olyan terület, amit elég nagyjából érteni, mert pontos munkálatokat igényel, nem elnagyolt és felületes hozzáállást.

A munkaerő-kölcsönzés szereplői

A munkaerő-kölcsönzés folyamata egy háromszereplős modellből álló szolgáltatás. Ennek során az egyik szereplő a kölcsönbeadó cég, mely a közvetítő cég is egyben. A közvetítő rendelkezik egy munkavállalói adatbázissal, akik vele állnak szerződéses viszonyban, és ő szolgáltatja, vagy engedi át ideiglenesen a munkavállalóját a kölcsönvevő cég számára. Itt a jogviszony kifejezetten a munkaerő-kölcsönzésnek a céljából létesített.

A másik szereplő a kölcsönvevő cég, vagyis akinél a munkavállaló ideiglenesen munkát fog végezni. Vagyis, neki lesz kölcsönadva a kölcsönbeadó cég részéről. A harmadik szereplő pedig maga a kölcsönzött személy, vagyis a munkavállaló. Vele szemben a munkáltatói jogokat a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő cég megosztva gyakorolja.

A munkaerő-kölcsönzés tartalma

A munkaerő-kölcsönzésnél két részre oszlik a kölcsönbeadó cég és a kölcsönvevő cég közötti feladatok megosztása. Egyfelől, a kölcsönbeadó cég egyfajta HR osztályként funkcionál a kölcsönvevő cég számára, tehát elvégzi a toborzással, kiválasztással, és a papírügyekkel kapcsolatos ügyintézéseket.

Mivel rendelkezik a megfelelő munkavállalói adatbázissal, ezért onnan is már számos jelöltet tud felmutatni a másik cég számára, de összeállíthatja az álláshirdetés kampányszövegét is, és további jelölteket kutathat fel. Ezzel számos energiát spórol meg a kölcsönvevő cég számára, de hát ez is a feladata, emiatt alakul ki közöttük is a kölcsönösen előnyös jogviszony. Ha megvan a tökéletes kijelölt munkavállaló, akkor a kölcsönbeadó állományán keresztül kerül a kölcsönvevő céghez.

A foglalkoztatásához szükséges összes adminisztratív és pénzügyi feladatot a kölcsönbeadó cég látja el. Vele áll szerződéses jogviszonyban is, itt fontos feltüntetni a munkaszerződésben azt a tényt, hogy kifejezetten munkaerő-kölcsönzésre jött létre a jogviszony. A kölcsönvevő cég feladatai közé tartozik a gyakorlati oldal, vagyis a munkaidő beosztása, szakmai irányítás, szabadságolás, munkavégzés ellenőrzése, és a biztonságos munkahely megteremtése.

A munkaerő-kölcsönzés alkalmazása

Munkaerő-kölcsönzésnél ideiglenesen jön létre munkaszerződés, akár átszervezések miatt a cégben, akár válságkezelés okánál fogva. Például huzamosabb időre lesérült egy munkavállaló, akit a táppénz idejére kell gyorsan, de ideiglenesen helyettesíteni, vagy egyik női munkavállaló gyermeket vállalt és a szülési szabadság és a gyed idejére kell őt helyettesíteni, de utána tervezi a visszaállást a pozíciójába.

Emellett pedig lehetőség van meghatározott projektek erejéig alkalmazni így kölcsönvett munkaerőt. Ilyen feladatokra általában magasabban képzett munkavállalókat alkalmaznak, míg betanított jellegű feladatokra alacsonyabban képzetteket. A Biztos Kész csapata ilyen téren is megbízható szolgáltatásokat nyújt!

Comments are closed.